Lycka!

Kl. 15.55 igår em ringde min telefon..... Det var en sjuksköterska på IVA som sa att OP var klar o hade gått bra... Vi var välkomna upp så fort vi kunde.... Tvingade i mej resten av middagen som låg på tallriken framför mej o packade ihop oss o ca 30 min senare var vi alla på plats.... Min lilla, fina pojke låg o sov i respiratorn....
En läkare från OP kom in till oss ganska snabbt, Friberg(?), och började med att säga: "Detta såg mycket bättre ut än vi trodde!"... Jag trodde fasen jag skulle ramla ihop av lycka... Blev verkligen helt tagen och chockad till tusen! Sedan fortsätter han: "William har både gallgångar o gallblåsa..." Då var jag tvungen att upprepa det han sa igen för o se om jag verkligen hörde rätt, och det gjorde jag.... Sedan drog han en historia om vad de hade gjort, o om jag ska vara ärlig fattade inte jag speciellt mycket... Var helt upp i mitt glädjerus/chock o plus att Elliot masade på min höft o gillade inte alls att bli hålld.... Bad honom skriva upp namnet på problemet som var..... "Pancreas Annulare"... ("Malrotationen" runt graviditetsvecka 10 hade inte gått som det skulle...)

Pancreas annulare: En medfödd förändring, där en ring av bukspottskörtelvävnad omger den nedåtgående delen av duodenum. Sjukdomen har första gången beskrivits av Ecker år 1862. Förändringen kan orsaka en förträngning av duodenum, och om denna är svår får patienten symtom snart efter förlossningen, men symtomen kan nog uppenbara sig i vuxen ålder, och många människor har en lindrig förändring av denna typ utan att någonsin får besvär. Behandlingen är kirurgisk.

Malrotation av tarmen: Under fosterutvecklingen genomgår det till en början raka tarmröret en serie rotationsprocesser för att bilda den slutliga anatomin, inklusive bildandet av en linjeformad anfästning av mesenteriet till bakväggen. Rotationen är fullbordad tidigt i vecka 10 efter sista mens. Slutfasen av denna rotationsprocess uteblir ibland vilket leder till en s.k. malrotation.

Såhär ska det se ut.... (Duodenum = Tolvfingertarmen, Pancreas = Bukspotkörteln.)



Såhär ser Pancreas annulare ut....




I o med denna "vridning" av bukspotkörteln så såg man inte Williams gallgångar o gallblåsa... Så när de väl "öppnade upp" så såg man det... TACK O LOV!!!!! Det var en sådan enorm lättnad så jag finner inte ord för det... Detta var för bra för o vara sant! Man hade liksom inte ens vågat tänka tanken om att de skulle ha så fel när de ställde "diagnosen" innan OP....

När jag var hos William runt 22 igår kväll o pussade god natt hade han dessutom börjat hjälpa till o andas själv... O när jag rinde i morse när vi vaknat fick vi ytterligare glädjebesked... Han hade kopplats ur respiratorn redan kl. 1 i natt.... Så när vi traskade dit efter frukosten så fick jag se min lilla älsklings glittrande ögon igen och fick dessuotm veta att han även skulle flytta tillbaka till vanliga avdelningen runt 11-tiden.... Han hade repat sig otroligt bra o fort.... Alla var glada o nöjda med honom.... :D

Så idag har varit en dag med mycket lättnad... O jag fick en släng av mjölkstockning oxå, för ovanlighetens skull... Suck! Men nu mår jag bra igen.... Jävla knepigt det där!


Väntar nu på o prata med läkaren igen o verkligen förstå vad det är dom har gjort för ingrepp... De har ju "skurit" i tolvfingertarmen, men jag fattade inte hur och var o varför i förra samtalet... Som sagt, var aningen i chock! Hehe! Men ska väl få prata med Helena Borg, som oxå medverkade i OP, imorgon.... Så man får lite mer klarhet i det hela...... :)


Men nu ska vi käka kvällsmat här... Men nu vet ni hur allt ligger till... Mer update kommer givetvis... :)


Mamma o Pappa's lilla kämpe i respiratorn efter OP uppe på IVA....


En trött, men vaken William på IVA innan flytten....


Världens bästa William tillbaka på Vårdavdelning 327!

Mammas andra lilla ögonsten i lekparken förut idag när pappa var hos lillebror........






Kommentarer
Postat av: angelina

vad härligt att de gick så bra!!



stora kramar till er!

2011-08-25 @ 22:37:42
URL: http://angelinav.blogg.se/
Postat av: laila

Vilket fantastiskt besked ni har fått !

Visst finns det mirakel !

Jag är verkligen glad för er skull och framför allt är jag glad över att William mår så bra efter gårdagens ingrepp i hans lilla kropp.



Kram på er alla fyra

Laila

2011-08-25 @ 23:24:44
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Ingrid Stenegren

Lizette! Sitter här med tårar i ögonen och läser ditt inlägg. Vad UNDERBART att allt verkat gå bra!Du ska se att allt ordnar sig. Han ser ut att vara en kämpe den lille gossen:-) tusen styrkekramar till er! Faster Ingrid

2011-08-26 @ 05:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0