Recept

Glömde ju skriva att jag gjorde en supergod rabarberpaj igår....

Lite annorlunda, men mycket godare! :D
Dessutom gjorde jag egen vaniljkräm/sås till... :)



Rabarberpaj med vit choklad

Smuldeg:
125 gram margarin
4 msk strösocker
1,75 dl vetemjöl
2 dl havregryn

Fyllning:
100 gram vit choklad  
Ungefär 2-3 stora rabarber, (~250 gram i bitar) 
0,5 dl socker
1 msk potatismjöl

Först gör du smuldegen, blanda mjöl, strösocker och havregryn. Tillsätt smöret. Arbeta med fingrarna eller trägaffel tills det blivit en smuldeg.
Skölj och skala rabarberna, skär i mindre bitar. (Jag skar ca. 1x1 cm stora.) Lägg bitarna i en smord pajform och strö över socker och potatismjöl. Riv den vita chokladen och strö sedan över den och sist, men inte minst, fördela smuldegen ovanpå.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min på 225 grader.


Vaniljkräm/Vaniljsås

1 ägg
2 msk socker
2 msk smör
2 msk potatismjöl
3 dl mjölk till kräm / 6 dl mjölk till sås
3 tsk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljsockret i en kastrull och låt sjuda upp under ständig omrörning. Avbryt när första bubblan syns och krämen/såsen har tjocknat. Tillsätt vaniljsockret när krämen/såsen har kallnat.
(Jag använde ca 4 dl mjölk och lite extra vaniljsocker.)

HUR GOTT SOM HELST KAN JAG LOVA! MUMMA!


Kommentarer
Postat av: carina Ragneheim

Duktig Du Lizette <3

2011-06-28 @ 21:14:51
Postat av: Sandra

Oj det lät smaskens måste jag provbaka någon regnig dag :) puss <3

2011-06-30 @ 21:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0