Tisdag

Är som alla andra bloggare under sommarhalvåret = Fruktansvärt dålig på o uppdatera! :P Hehe!

Finns så oerhört mycket o göra, plus att det blivit tillökning i "familjen" så det är hela tiden fullt upp... :D
Lill-fröken kom till världen ute i hagen kl. 13.20 i söndags... Stina var jätteduktig o allt gick super... Dock hjälpte älskling till lite, men det var nog mest för att vi var så oroliga att det skulle hända något.... Allt gick så himla fort o vi hann inte "planera" någonting.... Jag stod lixom o höll Edith 20 m ifrån Stina under hela fölningen.... Inte riktigt som vi hade önskat precis... Hehe!
 
Tänkte faktist skriva om allt som hände, från början till slut.... :) Hoppas ni samtycker... :D

Det hela började i lördags kväll när jag kollade ut strax innan kvällsinsläppet... Då la sej Stina ner i hagen....! Shiit tänkte jag, nu är det nog snart dax... Hon brukar aldrig lägga sej nere i hagen typ, o speciellt inte på kvällen.... Så jag skyndade mej ut o tog in henne o Edith... La in halm i hennes box o hon la sej ner o rulla direkt, vilket hon inte heller brukar göra... O inget hö åt hon heller... O det har då ALDRIG hänt! Hehe! Inga vaxproppar i ljuvrena ännu dock... Men detta brukar ju variera från sto till sto, dessutom är hon förstföderska....
Hämtade Elliot's baby-watch som va inne o när jag 15 min senare gick in i stallet så låg hon ner o Edith verkade lite orolig... Sedan gick jag ut o kolla läget med ca 2 h mellanrum/när jag tyckte baby-watchen hade låtit mycket.... Så det blev ca 4 besök fram till kl 3 på natten då Mikael kom hem från ett kalas.... (Hade givetvis kontakt med honom hela kvällen/natten om något skulle dra igång så han snabbt kunde komma hem...) Varje gång jag kom ut i stallet de andra besöken så låg Edith o Stina stod upp, alldeles lugn o fridfull... Så kl. 3 beslutade jag mej för att gå o lägga mej...
När jag sedan släppte ut dom på morgonen runt 8-snåret så kollade jag ljuvrena som vanligt när vi kommit upp i hagen... Det droppade vit mjölk....
Skyndade mej in till Mikael o Elliot som åt frukost o sa att vi måste flytta hästarna till grönbetet så fort vi ätit eftersom att den hagen inte är lerig för att Stina antagligen kommer föla idag! :D
Sedan följde några lugna timmar o jag bad svärmor ringa oss om hon såg något konstigt, t.ex. om Stina skulle lägga sig ner i hagen eller dyligt då vår sikt hemifrån oss är begränad o hon har perfekt sikt... :)
Strax innan 13.00 ringer en hispig svärmor o säger att Edith är helt galen i hagen o jagar Stina som försöker lägga sig ner o hon stodde vattnet hade gått på Stina....
Mikael springer över åkern bort till hästarna o försöker fånga Edith o Lisbeth (svärmor) springer över hem till oss o passar Elliot så jag oxå kan sticka iväg till hästarna... Efter några tappra försök fick vi äntligen tag på en helt hysterisk Edith o Stina kunde äntligen ligga i lugn o ro.... Fosterblåsan hade redan börjat komma ut o det mesta av vattnet hade redan kommit ut...
Väl nere på marken så började hon krysta, en vända upp igen o hon tog ett litet varv o la sig sedan ner igen, ganska snart syntes en liten hov... O sedan 1 till.... Sedan tog hon ett varv igen... O det var en läskig syn vill jag lova... En häst med 2 små hovar som sticker ut "där bak"... Hehe! Ganska snart kom en liten, liten mule, o samma procedur igen... Upp o gå! Denna gången gick hon lite längre upp, från gräset till "skogen" med massa rissnår... Under denna "promenad" så såg man att fölet hängde med underläppen o tungan stack ut i mungipan o jag fick lite smått panik o trodde fölet hade dött.... Mikael va snabbt där när hon la sig ner o hjälpte till o dra när Stina krystade samt tog bort fosterhinnan från fölets mule så det kunde andas.... Några minuter senare så va ett litet mörkbrunt föl ute o Mikael gick därifrån... Stina låg platt fall o vi tog några snabba kort, redan då hade fölet gjort sina första försök att resa sig.......



Vi traskade sedan över till oss o släppte in Edith i stallet... Väl tillbaka, ca 5 min senare, så hade Stina rest sig upp o stod o pratade med fölisen... (Det mest underbara ljud jag någonsin hört av en häst, hon liksom "hummade" på nått sätt som inte går o beskriva, lågt, lågt.... Ljuvlig stämma...)
Fölet gjorde tappra försök att resa sig upp o ca 15 efter fölningen stod hon upp första gången, hon såg ut som en RIKTIG älgkalv... Dock stod hon i en hel rishög så oddsen va inte direkt på hennes sida... Haha!



Hon ramlade omkull ganska fort när hon försökte ta sig därifrån på "rangliga" ben... Ganska förståligt... ;)



Hon tog sig upp väldigt kvickt igen på ostadiga ben....







Hon blev stadigare o stadigare o började gå runt o utforska lite smått..... O först nu hade vi lyckats se att det var ett litet sto... :D



Stina var en riktig hönsmamma o gnäggade så fort tösen rörde sig... Dock va hon, som vi redan visste, VÄÄÄÄÄLDIGT känslig i ljuvrena när fröken försökte sej på o dia... Stina pep o sparka... Men gjorde försök att verkligen stå blixtstilla o låta fölet komma till... Men slutade nästan alltid på samma sätt... Pip o spark!
 Efter ca 4-5 timmar så tog vi in dom o bremsade Stina (Vred åt med en tång om Stinas överläpp så hon skulle få så ont i den o på så sätt inte reagara när fölet förökte dia...) Stina sparkade o pep omvartannat... Trodde fasen hon skulle sparka sönder boxväggen när fölet försökte äta... Efter några försök så stod hon helt stilla o fölis kunde äta ordentligt... Efter bara några minuter så kunde tången tas bort o hon stod snällt.... Detta upprepades med ca 1,5 timmes mellanrum, a:a gången räckte det att Mikael tog tag i överläppen med sin hand... O tredje gången räckte det att vi bara höll i Stina.... Sen funkade allt huuuur bra som helst, tack o lov, o fölet får dia när hon vill utan sura miner.... (Och gör fortfarande!)







Detta var Stina o fölets söndag i sin helhet....

Edith körde vi till Säffle på kvällen, till seminstationen o där får hon stå tills hon blir inseminerad.... Men det är ett annat kapitell som jag får ta imorgon... :D

Nu blir det dusch, sedan natten!


BTW, Världens sötaste Tottis blir 17 månader idag...
Här kommer några 17-månaders-kort.... :D


Pajasen tog "gammel-mormors" (min mormors) skor o gick runt med! Haha!






Kommentarer
Postat av: Emma

Å vad spännande!! Vill oxå ha föl! Tror dock det kan bli svårt med en valack...

2011-05-18 @ 12:12:35
URL: http://arrogantdogs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0