Torsdag

Har precis käkat frukost nu o lämnat Tottis på dagis... Idag skulle alla barn på fjärilen (hans avdelning) va borta på Ängsvallens dagis... De ska ju flytta baracker dit i slutet på månaden(?) o alla barnen skulle testa o vara där borta idag o träffa annan personal o bekanta sej med omgivningen.... För första gången kändes det läskigt att lämna honom... Det va så mycket barn där, överallt! O alla va "på" om ni fattar... Började peta o dra i Elliot som visserligen inte brydde sej ett dugg... Hehe! Men jag vinkade då Hejdå o va noga med att Elliot skulle se att jag gick då han hade ett hårt tag i min finger när vi gick in o verkade inte vilja släppa det.... Men han brydde sej inte när jag gick... Inte för att jag trodde han skulle göra det... Men åh, kändes ändå läskigt.... :P
BTW, Elliot säger ju även "Hejjå" och "Hej"... De orden glömde jag bort sist när jag skrev ner vad Elliot kan säga... :)

Nu är det pluggdax för mej... Har massa grejer i psykologi att göra... 3 st VG-komp o en ordinarie till nästa vecka.... O nästa vecka har vi de sista lektionerna för sommarlovet... Vad fort har inte tiden gått då?! Visserligen har jag stöd från CSN tills 3:e juli o terminen slutar egentligen då men som sagt, alla lektioner slutar nästa vecka... Igår gjorde jag det sista i Medicinen; praktiska övningar: Hjärt o lungräddning samt "fria luftvägar"... Skönt o fått det gjort... 3:e gången jag gör det nu... Har gjort det tidigare i högstadiet o på gymnasiet...


Edith då..... Hon är ju som sagt på seminstationen i Säffle.... De skulle göra en gynkoll på henne i måndags morgon för o se om hon va i brunst o så... O det va hon inte... O plus att hela hennes livmoder va full i vita prickar.... O veterinären hade aldrig sett något liknande förut... (Självklart ska det alltid vara något!) De sa även att hon hade en väldigt stor livmoder för att aldrig ha fått föl tidigare... (Tanken slog mej att Gamson trots allt gjorde även henne dräktig men att hon kastade fölet... Men jag vet att jag inte sett något konstigt på grönbetet o plus att de bara gick ihop en eftermiddag när hon brunstade och det var första dagen på brunsten... Ägglossningen sker ju oftast i slutet av brunsten om jag inte minns fel...)
Men iaf... De ska göra en gynkoll imorgon för o se om hon kommit i brunst o även ta prover om hon är det för o se vad dessa vita prickar är... Det finns ju "infektioner" som ston kan få av att gå en valacker som har hoppat på stoet o påsåvis fått in bakterier... Men tydligen brukar inte detta visas med vita prickar... Jaja, det ger sej väl... Hon är helt säkert steril o har livmodercancer eller nått.... Skulle inte förvåna mej ett dugg! Klart det ska vara något hela tiden.... Aldrig lugn o fred!

Fölisen växer så det knakar varje dag... Hon har fått ett mycket mer uttrycksfullt huvud o ser mer "vuxen" ut, bara på några dagar... Mäktigt att se! Har kommit på att det är första gången jag är med helt från början.... Helt från början, vårt eget föl.... O föräldrarna är våra hästar, vilket gör det hela ännu mer kärleksfullt! :)

Här ett några kort jag knäppte på mys igår vid insläppet....









Här kommer några andra kort som tog i måndags.... (Vissa finns redan på facebook...)











Nej, nu ska jag plugga, plugga o åter plugga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0