Puppies....

Jo.... I söndags var det ju Fars dag o mamma o Morgan hade sovit här lörd-sönd.... Kl. 11 skulle vi till min pappa o fira honom men allt tog sin lilla tid så vi kom inte iväg hemifrån för än runt 11.15... Under natten hade Roxie knappt rört sin mat, som i vanliga fall är riktigt glupsk! När jag va ute i stallet på morgonen va hon inte riktigt sej lik... Hon gick gärna i väg för sej själv o kom inte när jag ropade... När vi började packa ihop oss för att åka så bestämde vi att mamma o Morgan skulle vänta med att åka hem till Grums tills vi kom hem igen... Badet i Åmål på eftermiddagen hade vi redan bestämt att skippa...
När vi skulle åka hade Roxie en orolig och uppspärrad blick istället för en "lat o trött" blick som hon haft det senaste... Så jag sa till Morgan att :
- "Nu ska ni se att hon valpar bara för att vi åker i väg hela familjen o det blir tyst o lugnt... Haha!"

Vi kommer hem till min pappa o ungarna börjar leka direkt... Jag o Mikael hinner inte ens sätta oss ner innan min mobil ringer... "Mamma Ragneheim" stod det på displayen och jag blev jättenervös!!! Svarar o mamma säger i panik:
- "Ni måste komma hem!!! Roxie har fött en död valp!!!" Fick panik o visste inte ens hur jag skulle avsluta samtalet... Gråten sitter i halsen och jag kunde knappt prata!!! Pappa säger att barnen kunde stanna kvar o att vi skulle åka, så jag o älskling sätter oss i bilen o kör hem... (Pappa bor 10 min hemifrån oss...)
När vi börjat köra o jag kan börja tänka ringer jag mamma o säger att om inte Roxie biter upp fostersäcken ska de göra sönder den och om inte hon slickar liv i valpen ska dom gnugga o torka den med en handduk... Men Roxie hade redan börjat göra det hon skulle och valpen hade börjat andas! Sköööönt!!!!!!
När vi kommer innanför dörren fick jag en blick av Roxie som jag sent kommer glömma... Den sa typ: "Tack, du e här... Nu e allt lugnt!"
Första valpen hade kommit i hundburen så vi förberedde resten av valpningen på golvet utanför i hörnet... La ut plast, stort överkast och la fram massa handdukar... Släppte ut Bonzo, haha, som hade vittnat den första valpens ankomst... ;) Sen släppte vi ut Roxie o valpen på rätt plats...
Mamma o Morgan hade inte varken sett eller hört nått konstigt för än Roxie skällde till och de gick till henne för att kolla vad som hände o då såg de en liten valp i fostersäck! Haha!
Satt sedan och masserade hennes rygg medan hon slickade valpen...
Första valpen föddes ca 11.30 och strax innan nr 2 kom, 12.18, så fick hon 5-6 rejäla krystvärkar och vid den sista så halvsatte hon sej upp med panik, skruvade på sig och skrek till och "plopp" så va valpen ute... Samma var det med de 3:e som kom 12.53 och 4:e 13.27.... Hon skötte sej jättebra o vi fick hjälpa henne lite med att ta hål på hinnorna och gnugga valparna... Mest för säkerhetsskull för man blir ju såååå nervös.... Men hon va så tacksam o tillmötesgående för hon visste inte riktigt vilken valp hon skulle ägna sej åt riktigt...

När den 4:e hade kommit ut så åkte jag o Lisbeth iväg till pappa för att hämta barnen... Hon skulle passa dom resten av dagen så vi fick lugn o ro hemma... Va väl hemma ca 1 timme senare... Vi satte oss i soffan jag o Mikael o hade full syn på Roxie... Den 5:e föddes 15.05 och jag såg från soffan att krystvärkarna kom....
Nu kunde vi tro att det va över eftersom att hon hade haft ett sådan långt uppehåll.... Men när vi satt i soffan igen så såg vi bara att hon slickade på "nått", 6:e valpen föddes 15.25... Denna gången hann jag inte gå o sätta mej i soffan igen förrän jag såg ytterligare krystvärkar och "plopp" så kom 7:e valpen av rena farten kl. 15.37...
Efter denna valpen ringde jag mamma, de åkte hem efter 2:a valpen, och berättade att vi va nu uppe i 7 st... När jag står o pratar i telefon o godan ro ser jag bara nått slemmigt IGEN(!) och avslutat samtalet väldigt fort... 8:e o sista valpen kom 15.50....

Tycker att allt gick väldigt fort och smidigt... Under valpningen gång drack hon lite vatten o fick massa råa äggulor som ska vara bra för henne, massa energi!!! :)
Efter den 8:e valpen kom så gick jag ut o missade med henne o sen fick hon ligga o mysa med sina nyfödda... Timmarna gick och när kl var 18 kände vi att vi kunde pusta ut ganska rejält...
Halv 8 hämtade Mikael barnen o jag gick ut o fixade hästar o stallet... Vi bäddade sedan till oss nere i Tv-rummet på dubbelmadrass... Usch vilket natt!! Haha! Mikael som som en stock o vakna bara 1 gång... Jag däremot vakna av minsta lilla o fick gå o titta till dom 5 gånger tror jag det var... Haha! Däremellan låg jag o lyssna så allt lät bra... Inte mycket sömn den natten... Nu i natt sov vi nere också... Betydligt mycket mer sömn, vaknade bara ett par gånger... :) Va ju mkt mindre nervös o visste att första natten gått så bra så jag kunde äntligen slappna av! :)

Nu äter de o sover bara o Roxie får massa mat 4 ggr om dagen... Är ute o gör sina behov flera gånger om dagen o det e så skönt o se att när de sover har hon ro nog att lämna dom och vill ut en liten stund! :) min duktiga tjej!!!!

Är så stolt över henne o hon är verkligen den bästa mamman! :) <3
Antingen flyttar vi ner henne till valplådan ikväll eller imorgon... :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0