Känsliga läsare varnas!

Provet idag gick åt h*****e! Usch! Inget av det jag lyckades komma ihåg kom med! 18(!!!) jävla frågor! Hallå-Eller??!!

Har hunnit med o plugga specialpedagogik idag också... Vi slutade efter provet så jag åkte hem o skrev på datorn!
Har ridit Edith idag också, skrittade o hon skötte sej kanon! Dock höll en katt på o skrämma skiten ur henne så hon gjorde de tvärvändning när jag hade långa tyglar... Ingen bra grej! ;) Haha! Höll seriöst på o åka av en hundradels sekund! Som tur va stannade hon efter vändningen o jag återfick balansen snabbt igen... Något hände med min kropp iaf, svinont i min svanskota... Usch!
Hängde även på Myran sadeln o spände fast den för första gången... Lite läskigt va det när jag drog sadelgjorden bara, annars brydde hon sig knappt... Hon tyckte nog hela situationen att gå ner till postlådorna själv va läskigare än o ha en sadel på ryggen! ;) Haha! Goe häst! ;D

Helgen då...
Fredag kväll va hon väldigt full i ljuvret... Lördag morgon hade hon vaxproppar och vi valde att släppa henne i hennes egna hage utanför huset så vi kunde ha koll... Där gick hon, travade runt lite och åt gräs hela dagen.. Lugn o fin hela tiden... Framåt tidig förmiddag började mjölken spruta! Hon va helt kletig o mjölkig över hela benen stackarn! Vid 19-tiden så tog vi in henne då mjölken sprutade mest hela tiden! Edith o Myris kom in o höll henne sällskap...
Mamma, Morgan, mormor, Josefin o Tobias kom även hit på kvällen o vi grillade...
Vid 22-tiden bytte vi ut Edith o Myran mot trogna Stina! ;) Hehe!
Och vi började gå ut 1 gång i halvtimmen o kika till henne!
Runt halv 12-tiden va hon riktigt svettig o den kommande halvtimmen började hon lägga sig ner... Efter kanske 3-4:e gången så syntes äntligen fostersäcken... Hon va sig ner igen och krystade, då syntes två vita framben! :) superlycklig över att ett föl som föds i Bastorp äntligen får lite tecken... ;) Hon reste sig och la sig ett par gånger till... Sedan kom huvudet ut på honom lite grann o jag såg att även det var vitt, total lycka! ;) Sen for det in igen... För grejen va den att när hon lagt sig ner för att föla "fullt ut" så kämpade hon, och kämpade kanske 2-3 värkar... Sedan fick Mikael gå in o hjälpa till och jag gick fram till Vilma... Då förstod vi... Hon krystade men hans framben tog bara i väggen hela tiden och han kom inte ut... När Mikael sedan hjälpte till, man drar alltid neråt, då fick han plats... Och han kunde äntligen komma ut! :) Liten fölis, men helt perfekt, så låg han där och undrade vad som hänt... (((Klockan va då ca 00.40...))) Vilma likaså... Hon rörde inte en fena på säkert 5 min... Och den lille fölungen fick själv "kravla sig" ut ur Vilma sista biten, samt ut ur fostersäcken... Men Vilma verkade inte alls intresserad av honom... Hon bara "låg där"... Så jag fick in med handduk o torka bebis o han njöt! :) Han började försöka med att resa sig upp lite grann... Vilma fortfarande helt ointresserad... Någon kik hade hon gjort bara... Efter en stund reste hon sig men ville lägga sig ner igen o krysta... Lite av efterbörden började då synas... Efter det gått ca 1 timme och läget varit oförändrat länge så gick vi ut o gick med Vilma på gårdsplanen... Ingen förbättring, promenad igen... Fölis måste äta!!!!! När vi kom in för andra gången började hon bli sig själv igen o började bry sig om fölis... Han kom upp på benen, 1,5 h efter fölning, och det tog ytterligare 30 min innan han lyckades komma rätt och dia för första gången då han tydde sig till mer än henne! ;) Han diade flera gånger och de la sig ner och vilade... Inga tecken på att vilja krysta från Vilma... Fick upp henne på benen igen och ut o gå... När hon kom in igen lyckades hon trampa sönder det som redan hängde ut ur henne så det fanns inte längre någon "tyngd" kvar.... Vi gjorde några till försök med att gå, dra försiktigt, gå... Liten förbättring... När det gått närmare 4 timmar så tänkte vi att det måste komma ut nu... Så få fick vi ner till postlådorna, (ca 100 m) och upp för hela backen, ända till de andra hästarna... Ner igen, och samma igen... När vi gick så hade Mikael tryck i det som hängde, drog inte, utan bara skulle verka som naturlig tyngd... Det kom hela tiden mer och mer... Halvvägs upp andra vändan så sa det bara "slurp" och allt kom ut! Puuuuh! Så jäkla lättad!!!
Och under dessa 4 timmar så hade även Fölis hunnit bajsa och kissa också... Så alla måsten va avklarade och vi kunde slappna av lite..

När vi va klara med allt annat, fixa hö, vatten, ta ut Stina, plocka ihop allt... Så va klockan 5.15... Vi hade ingen lust att sova i bara 2 timmar innan barnen vakna så vi åkte ut o slängande lite! ;) Haha! Kan säga att det va en ruskigt seg dag och jag kände mej mer eller mindre som en Zombie hela dagen! ;)

Mamma o Morgan tror jag drog vid 3 tiden, likaså Josefin o Tobias... Mormor bevittnade en fölning för första gången i sitt 76 åriga liv och det va stort för henne, och för oss! :) Hon åkte hem strax efter 1...
När Vilma följde va jag, Mikael, Josefin, mamma och mormor på plats... Allt gick lugnt o fint och hon var inte alls påverkad av att vi var 5 st... Alla, utom jag o Mikael, höll sig dessutom hela tiden i bakgrunden....

Måste bara säga att jag har världens bästa älskling som inte är ett dugg nervös eller rädd för att agera när det behövs! Jag är så otroligt stolt över honom! <3 Han är bäst!

Så.... Den 19 maj kl 00.40 kom lille hingsten "Viper von Hell" till världen... Inte nog med att han är en hingst, han har kulor och är redan könsmogen(?) också! ;) haha! Pratade med några uppfödar-vänner och de har bara hört talas om det, aldrig varit med om det själva... Det är väldigt ovanligt tydligen! ;) Haha!

Har inte riktigt bestämt mej för om han är mörkfux eller brun... Om jag bara ser honom säger jag brun, om Vilma står bredvid ser de ut att ha likadan färg... Vilma är dessutom mörkare i man och svans... Men Viper har nog svart... Han är nog brun! Bestämt!!! :D Ska studera det noggrant imorgon...



Något ni undrar över???!
Nej! Nu kallar duschen o sängen! Puss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0